Cases

Case socratisch gesprek over verantwoordelijkheid, Allgifts.nl / the COW company 2017.

In mijn tijd als leidinggevende bij deze bedrijven merkte ik dat het soms moeilijk was om verantwoordelijkheid te nemen of te geven aan collega’s.

Daarom heb ik een aantal meetings gehad met telkens een groepje van 2 a 3 collega’s waarin we het thema verantwoordelijkheid, socratisch hebben besproken.

Hier kwamen enkele hele interessante zaken uit. Ik zal er 2 noemen die me vooral zijn bijgebleven.

  1. verantwoordelijkheid heeft vaak met ervaring te maken. Hoe meer ervaring je hebt in iets, hoe makkelijker het is om verantwoordelijkheid te nemen / te ontvangen voor een taak/opdracht. Heb je geen ervaring dan is het moeilijker om een taak en de verantwoordelijkheid op je te nemen.
  2. verantwoordelijkheid heeft ook vaak met kennis te maken. Hoe meer kennis over een onderwerp of vakgebied hoe makkelijker iemand de taak op zich kan nemen. Dat geld natuurlijk ook andersom, bij niet of nauwelijks kennis is er veel meer weerstand om de verantwoordelijkheid op je te nemen.

Indien er na die sessies weerstand (of zelfs weigering) was bij bepaalde taken, kon ik makkelijk refereren aan de sessies en bijvoorbeeld kennis of ervaring erbij nemen. Vaak zat het dan hierin. Zo kon ik dan bijvoorbeeld aangeven bij geen ervaring dat een collega met ervaring de ander zou opleiden of begeleiden, net zolang totdat de ervaring er wel zou zijn en iemand het alleen kon doen.

En als er geen kennis is, dan zouden we een cursus aanbieden of de kennis van een andere collega inzetten om bij te staan.

In het algemeen was de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen veel groter omdat er meer kennis ontstond over dat woord, verantwoordelijkheid. Simpelweg om hier meer over te weten wat er bij komt kijken, kan je makkelijker ja of nee ertegen zeggen.

Ja ik kan dit doen. Want ik heb de kennis en ervaring.

Nee ik voel weerstand, dat komt omdat ik wel ervaring heb, maar geen kennis over dit of dat, ik mag dus die kennis halen of bijschaven.

Zo zie je maar hoe handig een socratisch of filosofisch gesprek kan zijn in het bedrijfsleven. Wij merkten echt een shift in het denken na deze workshops.

Ook waren de reacties van de collega’s erg enthousiast! Ze konden ineens meemaken en begrijpen dat filosofie heel erg bruikbaar is.

Wil jij nou ook eens zo’n workshop in jouw bedrijf hebben en loop je tegen bepaalde vraagstellingen / problemen op? Neem dan svp contact met mij op.